De la câștiguri de miliarde de dolari, la reduceri de personal. Transportul maritim trece printr-o perioadă dificilă
După un deceniu de profituri reduse, cei mai mari transportatori maritimi au raportat un venit net cumulat de 364 de miliarde de dolari în 2021 și 2022, potrivit cifrelor veteranului din industrie, John McCown. Întrucât tarifele percepute sunt sub costuri, este probabil să se revină la roșu în acest trimestru și să rămână astfel pentru o vreme.
„Sunt cu siguranță îngrijorat în legătură cu următoarele 24 până la 36 de luni. Vom asista la o încetinire”, a declarat Rolf Habben Jansen, directorul executiv al Hapag-Lloyd AG, cu sediul la Hamburg, într-un interviu acordat acum două săptămâni.
În timp ce perioada de criză covid a înregistrat o transformare spectaculoasă, în acest an, industria transportului maritim a trecut de la profituri istorice, la niveluri inferioare pragului de rentabilitate. Acest lucru se datorează ofertei prea mari după șocul masiv al cererii cauzat de coronavirus.
Întrucât unii se tem că această criză va dura cel puțin până în 2024, în ultimele 15 zile, cei cinci mari jucători care controlează împreună aproximativ o treime din capacitatea mondială de transport de containere au declarat că reduc costurile.
Potrivit analistului de credite Stephane Kovatchev de la Bloomberg Intelligence, fluxul de numerar liber al companiei Maersk, cu sediul la Copenhaga, care a atins anul trecut 27 de miliarde de dolari, ar putea scădea cu aproximativ 80% în acest an și ar putea deveni negativ în 2024. Acest lucru ar putea cântări asupra obligațiunilor companiei, a menționat acesta.
“Industria de transport maritim se confruntă cu o cerere redusă şi presiuni inflaţioniste asupra bazei noastre de costuri. Ţinând cont de perioada dificilă care va urma, accelerăm reducerile de costuri pentru a ne proteja performanţa financiară”, a afirmat directorul general al Maersk, Vincent Clerc.
Astfel, Maersk va renunta pe plan global la cel puțin 10.000 de angajați, pentru a-şi reduce costurile cu 600 milioane de dolari în 2024.
Tot în acest context, Ramon Fernandez, directorul financiar al CMA CGM, a declarat:„Fiecare actor va trebui să fie responsabil pentru a se asigura că piața rămâne rezonabilă în condițiile în care tarifele sunt relativ scăzute. Războaiele prețurilor, după un timp, nu îi afectează doar pe cei care le încep, ci pe toată lumea.”
Sursa: https://adevărul.ro/