România încă are în dotarea vămilor un sistem de scanare vechi din 2005 în Constanța și 15 sisteme de scanare, nefolosite de șapte ani

Uniunea Societăților de Expediții din România

România încă are în dotarea vămilor un sistem de scanare vechi din 2005 în Constanța și 15 sisteme de scanare, nefolosite de șapte ani

Țara noastră se confruntă cu o problemă în materie de securitate la granițe, și anume  lipsa de scannere. Vămile din România au 15 sisteme de scanare trailere și containere de marfă, fără drept de utilizare.

Prin Portul Constanța anual intră și ies aproximativ 400.000 de containere cu mărfuri din întreaga lume. Numărul scannerelor funcționale a rămas același, în ciuda faptului că traficul de mărfuri prin acest port s-a intensificat odată cu începerea războiului din Ucraina. Scannerele au fost achiziționate în urmă cu mai bine de un deceniu, la cerința și cu banii UE, pentru combaterea evaziunii și contrabandei, însă acestea nu au funcționat, problema fiind rezumată sugestiv de fostul Ministru de Finanțe și Premier Florin Cîțu, într-o declarație din 2020: ”Nu funcționează. Aceste scannere au devenit o legendă”. 

În biroul vamal de frontieră Constanța Sud există un sistem funcțional din 2005. Sistemul de scanare tip TH SCAN MB 1215F a fost pus la dispoziție de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, conform Autorizației de Utilizare nr. VG 245/2023, valabilă până la data de 07.02.2028.

„Modernizarea ar putea veni prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Cu ajutorul acestui program, birourile vamale de frontieră Constanța și Constanța Sud ar putea fi dotate cu echipamente noi de scanare în scopul efectuării controlului vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor.”, transmite Autoritatea Vamală Română (AVR), la solicitarea Economedia.

De asemenea, AVR mai precizează și faptul că are în dotare 15 sisteme de scanare trailere și containere de marfă, fără drept de utilizare, care nu mai sunt funcționale și nu au mai fost utilizate din trimestrul IV 2016 deoarece, potrivit Normelor de Securitate Radiologică, este necesară asigurarea serviciilor de mentenanță.

Se pare că, în lipsa asigurării acestor servicii, nu s-a putut prelungi autorizația de utilizare C.N.C.A.N. (Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare).

„În conformitate cu prevederite Regulamentul (UE) nr.952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, în îndeplinirea misiunii AVR de supraveghere a comerțutui internațional unional, una din principalele măsuri vizează și garantarea securității și siguranței României, a Uniunii Europene și a rezidenților acestora.”, menționează reprezentanții autorității vamale.

Pentru ca situația să fie îmbunătățită, AVR afirmă că, prin PNRR, a fost aprobată achiziția pentru ”Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea AVR”.

Conform AVR, în urma achizițiilor, va urma dotarea birourilor vamale de frontieră Constanța și Constanța Sud cu echipamente noi de scanare pentru efectuarea controlului vamal nedistructiv al mijloacelor de transport și containerelor.

“Controalele la frontieră externă UE și la nivelul birourilor vamale se realizează în baza analizei de risc, în conformitate cu standardele impuse de legislația unională și națională, utilizându-se pentru controlul mărfurilor care intră/ ies în/ din teritoriul UE echipamente de control specifice – videoendoscoape, truse de scule, truse anti contrabandă etc. În plus, sunt desfășurate acțiuni specifice de control cu echipele canine, echipele mobile și sunt derulate acțiuni în comun cu structurile teritoriale ale poliției de frontieră”, menționează reprezentanții autorității vamale.

Sursa: https://economedia.ro/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »