Examinare UNCTAD a transportului maritim 2022

Uniunea Societăților de Expediții din România

Examinare UNCTAD a transportului maritim 2022

Reformarea și redefinirea transportului maritim 

Comerțul maritim s-a redresat în 2021, dar s-a confruntat în continuare cu eșecuri în 2022, pe fondul unui mediu de operare complex, plin de incertitudini și riscuri. 

Transportul maritim internațional a revenit la o estimare de 3,2% în 2021, în creștere de la -3,8% în 2020. S-a ajuns la 11 miliarde tone de marfă expediată, ușor sub nivelul pre-pandemic. Blocajul fară precedent în logistica globală, cauzat de creșterea cererii de transport, de pandemia prelungită și de constrângerile acute de capacitate, au împiedicat o recuperare robustă.

În 2022, pe măsură ce incertitudinea a crescut, redresarea a încetinit și mai multe riscuri au înclinat-o spre dezavantaj. Problemele recurente legate de COVID-19, inflația în creștere, costul vieții și războiul din Ucraina au fost toate caracteristicile anului 2022.

Creșterea transportului maritim nu se va încheia în 2023

UNCTAD a previzionat o creștere a comerțului maritim cu doar 1,4% în 2022, în scădere față de recuperarea din 2021. Se estimează că volumele de marfă vor avea o rată medie anuală de creștere de 2,1% în perioada 2023-2027.

Se așteaptă ca transportul tonă-milă să fie mai rezistent, deoarece exporturile din Federația Rusă caută piețe alternative, iar importatorii europeni iau în considerare alte variante de aprovizionare. Nivelurile de conectivitate pentru transportul de linie în porturile rusești și ucrainene au scăzut, iar congestionarea porturilor din Europa s-a amplificat din cauza controalelor vamale mai lungi. Cele două națiuni sunt printre “coșurile de pâine” ale lumii, iar implicațiile războiului pentru transportul de cereale și pentru securitatea  alimentară au ocupat titlurile și au mutat comerțul maritim și porturile în centrul atenției. 

Odată cu începutul războiului, transporturile de cereale prin porturile de la Marea Neagră s-au oprit. În ciuda eforturilor pentru a canaliza Ucraina către piața globală prin rute alternative, a rămas preocuparea pentru capacitățile restrânse și fezabilitate. Perturbarea a amplificat creșterea prețurilor la alimente și costul transportului. 

Perspectivele pentru comerțul cu cereale s-au îmbunătățit în iulie 2022, când ONU, Federația Rusă, Ucraina și Turcia au convenit asupra “Black Sea Grain Inițiative”. Acest lucru a permis să fie reluate exporturile din Ucraina de cereale, produse alimentare, îngrășăminte, inclusiv amoniac, printr-un coridor umanitar maritim sigur. Un Centru Comun de Coordonare (JCC) a fost înființat la Istanbul, pentru a monitoriza implementarea acordului. Din 12 octombrie, 7,2 milioane de tone de cereale și altele produse alimentare părăsiseră Ucraina. Acordul a fost valabil 120 de zile și a fost dublat ca durată la sfârșitul lunii noiembrie 2022. 

Transportul maritim se află la interfața schimbărilor structurale 

Pe măsură ce transportul maritim traversează perturbări, este în curs de remodelare și redefinire. Digitalizarea, schimbarea tendințelor globalizării, riscurile geopolitice, evoluția obiceiurilor de consum și de cheltuieli, precum și durabilitatea și imperativele de decarbonizare schimbă peisajul operațional, determinând părțile interesate din lanțul de aprovizionare maritim să se adapteze forțat. Reconfigurarea, ca o opțiune de consolidare a rezilienței, este necesară pentru a evita expunerea economiilor la mai multe perturbări și exacerbarea vulnerabilității sau fragmentarea sistemului comercial mondial.

 

Sursa: FIATA Review – December 2022

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »