China a construit două cele mai mari nave electrice transportatoare containere – o parte din containere sunt baterii

Compania chineză Cosco Shipping, una dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume, a anunțat că s-a finalizat construcția a două dintre cele mai mari nave electrice din lume în sectorul transporturilor de containere și au fost lansate oficial la sfârșitul lunii decembrie 2023.
Construcţia navelor a fost anunţată în martie 2022 şi a demarat în luna mai 2022, iar acum, după doar 19 luni, navele sunt deja construite, complet operaţionale.
Cele două nave se numesc Green Water 01 și 02 și sunt identice din punct de vedere tehnic. Fiecare vehicul are capacitatea de a transporta 700 de containere, o parte din containere servind drept baterii pentru a asigura energia necesară propulsiei şi o autonomie de peste 1.000 km.
Acestea sunt de fapt baterii instalate sub formă de container standard, asemănătoare cu bateriile sistemelor de stocare a energiei regenerabile la scară largă, doar că aici au dimensiunile și forma standard ale unui container maritim şi sunt demontabile cu macaralele obişnuite de pe navă.
Ideea de bază este că, odată ce nava ajunge la destinație, bateriile epuizate vor fi descărcate cu macaraua, în timp ce alte baterii care au fost încărcate pe uscat vor fi încărcate pe navă, în scopul eficientizării timpului. Astfel, nava pierde timp doar pentru manipularea acestor containere cu baterii, nu pentru a sta conectată la priză ore întregi.
Fiecare navă are 36 de containere de baterii cu o capacitate de 1,4 MWh, care împreună au o capacitate de 50 MWh. Dacă aceste baterii ar fi staționare la bord, reîncărcarea acestor baterii ar dura oricum aproximativ 8-9 ore, chiar și cu aproximativ 6-7 MW de putere. Acest lucru poate afecta eficiența operațională a acestor nave.
36 containere din 700 reprezintă doar 5% din numărul de containere, alocat bateriilor, deci într-o asemenea perspectivă, lucrurile nu mai par atât de iraţionale, ba dimpotrivă, pare un sacrificiu mai mult decât acceptabil.
Nava are 120 metri lungime, iar puterea electromotoarelor de propulsie e de 1.800 kW, sau circa 2.450 CP.
Putem compara aceste noi nave electrice de transport containere din China cu nava electrică Yara Birkeland, deținută de norvegieni și construită în România, la şantierul naval de la Brăila.

Yara Birkeland este, de asemenea, o navă container cu propulsie electrică cu baterii, dar bateriile sunt statice. Nava poate transporta 106 containere și este echipată cu 7 baterii cu un total de 7 MWh; autonomia este mică, dar nava este destinată operațiunilor pe distanțe scurte.
Însă dacă raportăm 106 containere la 7 MWh şi 700 containere la 50 MWh, obţinem cam acelaşi raport de 14-15 containere per MWh de baterii la bord. Doar că, în cazul chinezilor, nava nu operează pe câţiva zeci de kilometri, ci până la peste 1.000 de kilometri, cu un consum ce ar rezulta în sub 5 MWh/100 km navigaţi.
Sursa: https://piataauto.md/