Autorităţile bulgare blochează toate camioanele transportatorilor români încărcate cu marfă către şi din Austria timp de şapte zile la frontiera BG-RO

Uniunea Societăților de Expediții din România

Autorităţile bulgare blochează toate camioanele transportatorilor români încărcate cu marfă către şi din Austria timp de şapte zile la frontiera BG-RO

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face apel la intervenţia urgentă a Prim-Ministrului României, Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministrului Afacerilor Externe şi Ambasadorului României la Sofia pentru stoparea controalelor abuzive ale autorităţilor bulgare asupra camioanelor înmatriculate în România, care transportă mărfuri către şi din Austria, blocate timp de şapte zile la frontiera BG-RO, conform unui comunicat al uniunii.

UNTRR a sesizat această problemă Comisiei Europene, încă de la începutul anului, precum şi autorităţilor relevante din România şi Bulgaria. Autorităţile bulgare menţin practicile de imobilizare timp de 7 zile a vehiculelor care transportă marfă pentru Austria. Menţionăm că această practică nu vizează doar autovehiculele înmatriculate în România, ci toate autovehiculele care transportă mărfuri către Austria.

De la începutul acestui an, situația timpilor de așteptare la frontiera României cu Bulgaria s-a înrãutãțit semnificativ, din cauza intensificãrii controalelor autoritãților bulgare pentru mãrfurile care circulã din și cãtre Austria în toate punctele de trecere a frontierei BG-RO, precum și pe rețeaua rutierã a Bulgariei, în urma angajamentului luat de Bulgaria fațã de Austria de a spori controalele la frontierele terestre în contextul procesului de aderare la Schengen, susțin reprezentanții UNTRR.

Datoritã acestor controale amãnunțite ale autoritãților bulgare se înregistreazã perioade lungi de staționare a vehiculelor inspectate. Camioanele transportatorilor români încãrcate cu marfã pentru Austria sunt blocate la Ruse, unde transportatorii se plâng cã sunt reținute 7 zile, conform deciziei autoritãților bulgare, fãrã a li se comunica în scris acest aspect și operatorilor de transport. Unui transportator român din Giurgiu nu i se permite sã treacã frontiera pentru cã are camionul încãrcat cu mãrfuri pentru Austria, dar nu este lãsat sã treacã nici mãcar cu capul tractor fãrã remorcã, doar pentru a ajunge la domiciliul sãu din Giurgiu.

Controalele excesive ale autoritãților bulgare pentru mãrfurile cãtre Austria agraveazã și mai mult situația transportatorilor rutieri români la frontiera RO-BG, unde aceștia sunt puternic afectați de funcționarea netransparentã a noului sistem de coadã virtualã la trecerea frontierei, introdus de autoritãțile bulgare din vara anului trecut și gestionat abuziv de operatorul privat TIR Parking Ruse, “stãpânul absolut al frontierei Ruse”, care gestioneazã dupã bunul plac atât coada virtualã, cât și majoritatea locurilor de parcare pentru camioane de la frontiera BG-RO. Nu existã nicio procedurã de informare și raportare cãtre publicul larg și nici pentru utilizatori. Transportatorii români sunt discriminați în parcãrile operate de TIR Parking Ruse, în care sunt obligați sã plãteascã tarife de peste trei ori mai mari decât competitorii lor bulgari și sã aștepte peste 30 de ore pentru a trece frontiera BG-RO, în timp ce transportatorii bulgari sunt lãsați sã treacã mult mai repede frontiera. Toți operatorii de transport care aleg sã utilizeze alte parcãri din Ruse, așteaptã un timp considerabil mai mare sã treacã frontiera decât dacã utilizeazã TIR Parking Ruse.

Sesizãm un conflict de interese major prin împuternicirea unui jucãtor de a arbitra jocul, în spețã prin acordarea dreptului TIR Parking Ruse de a gestiona coada virtualã pentru toate camioanele, în condițiile în care acesta este și operatorul a douã dintre cele 8 parcãri de camioane de la Ruse, dar care gestioneazã cca. 75% din capacitatea locurilor de parcare camioane din Ruse prin parcãrile proprii, fãrã nicio supraveghere sau monitorizare sau raportare cãtre autoritãțile din Bulgaria”, precizează transportatorii.

UNTRR solicitã implicarea Guvernului României în acțiuni urgente pentru deblocarea camioanelor transportatorilor români care așteaptã zile întregi pentru a trece frontiera BG-RO, precum și intensificarea intervențiilor pentru eliminarea imediatã a discriminãrii transportatorilor români la parcãrile din Ruse.

„În lipsa unor mãsuri urgente de rezolvare a acestei situații grave semnalate încã de anul trecut și care s-a înrãutãțit și mai mult anul acesta, transportatorii români solicitã decuplarea României de Bulgaria în procesul de aderare la Schengen, având în vedere timpii extrem de ridicați de așteptare pentru camioane la trecerea frontierei BG-RO, care și pe timpul verii au ajuns la 72 ore la toate punctele de frontierã comune. Transportatorii aratã cã, dacã oricum așteaptã zile întregi sã treacã frontiera BG-RO, aderarea României la Schengen fãrã Bulgaria, ar rezolva timpii de așteptare dintre România și Ungaria, timpi care se ridicã de la 6 la 15 ore uzual, și în timpul sãrbãtorilor din Ungaria au înregistrat un maxim istoric de 4 zile”, precizează UNTRR.

 

Sursa: www.bursa.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »