Uniunea Societăților de Expediții din România a adus la cunoștința Comisiei Europene monopolul și abuzurile liniilor maritime în România și a solicitat revizuirea de către aceasta a Regulamentului de Exceptare pe Categorii de Consorții (CBER Consortia Block Exemption Regulation), astfel încât să nu mai fie prelungit după aprilie 2024 – 23 martie 2023
Având în vedere că, în ultimii an, liniile maritime fac abuzuri față de societățile de expediții de marfă din România, ceea ce a dus la o nemulțumire foarte mare a membrilor uniunii noastre și la temerea că vor fi excluși de pe piața expedițiilor maritime, dacă se continuă în acest mod, USER are în vedere mai multe demersuri pentru a încerca rezolvarea acestor probleme.
Unul dintre acestea este solicitarea către Comisia Europeană – Doamna Adina Vălean, Comisar European pentru transporturi, de a lua în considerare ca, din 25 aprilie 2024, Regulamentul de Exceptare pe Categorii de Consorții (CBER Consortia Block Exemption Regulation) să nu mai fie prelungit.
În scrisoarea trimisă în 23 martie 2023, se arată că societățile de expediții de marfă nu operează în condiții egale, în cadrul CBER, cu membrii consorțiilor care dețin deja poziții puternice pe piață.
Regulamentul scutește companiile de transport maritim de containere de la multe dintre controalele și echilibrele legislației UE în materie de concurență și le permite să facă schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial, pentru a gestiona numărul și dimensiunea navelor utilizate, precum și frecvența și momentul navigării pe rutele comerciale din întreaga lume.
O altă problemă este că unele linii maritime de containere au început să-și folosească profiturile record pentru a face achiziții în lanțul de aprovizionare mai larg. De exemplu, unul dintre acești armatori a cumpărat mai multe companii de logistică, inclusiv în transportul aerian. Drept urmare, clienții și societățile de expediții se tem din ce în ce mai mult că liniile de transport maritim vor deveni și mai dominante în viitor.
De asemenea, se pare că pragul de cotă de piață de 30%, sub care o companie maritimă trebuie să rămână pentru a beneficia de „sfera sigură” a scutirii, este încălcat în mod obișnuit. Se atribuie acest lucru dificultăților de stabilire a cotelor de piață precise, din cauza lipsei de date exacte și a suprapunerii membrilor diferitelor consorții.
Alături de mulți alți utilizatori ai serviciilor de transport maritim de containere, Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) consideră că beneficiile scutirilor de la legea generală a concurenței de care beneficiază liniile maritime nu sunt împărțite în mod echitabil între acestea și restul economiei, ceea ce constituie un motiv convingător pentru o revizuire solidă a politicii Comisiei Europene cu privire la subiectul pus în discuție.
Adresa către Comisia Europeană – Doamna Adina Vălean, Comisar European pentru transporturi