Tarifele de transport de containere continuă să scadă

Tarifele de transport de containere pe principalele rute comerciale se confruntă cu o tendință semnificativă de scădere. Potrivit celor mai recente date de la Drewry’s World Container Index, rata medie pentru transportul unui container de 40 de picioare de la Shanghai la Rotterdam a scăzut cu aproape 400 de dolari în această săptămână, o scădere de 8%. Rata se ridică acum la 4.375 USD per container, cu 1% mai mică decât în aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta marchează o schimbare notabilă, deoarece cu doar zece zile în urmă, ratele erau încă cu 33% mai mari comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Scăderea este exacerbată de o scădere a utilizării vaselor, după cum a observat analistul Linerlytica. Capacitatea actuală de transport depășește nivelurile observate în ultimele douăsprezece luni, în timp ce volumele de marfă disponibile sunt insuficiente pentru a umple această capacitate în mod eficient. Drept urmare, transportatorii de containere scad în continuare tarifele pentru a atrage transporturi, o tendință care se așteaptă să continue în următoarele săptămâni. Impactul anual al Anului Nou Chinezesc contribuie și el la scăderea ratei. Anul acesta, vacanța începe pe 29 ianuarie, iar tradiționalele două săptămâni de inactivitate economică din China duc la o scădere temporară a aprovizionării cu mărfuri containerizate.
Spre deosebire de tarifele în scădere pe ruta Asia-Europa, Drewry raportează creșteri semnificative ale tarifelor pentru transporturile din Shanghai către Statele Unite. Aceste creșteri sunt parțial determinate de expeditorii care accelerează mărfurile înainte de potențialele tarife de import mai mari, în timp ce Donald Trump se pregătește să preia mandatul de președinte al Statelor Unite. Drewry se așteaptă ca ratele de pe ruta Transpacific să continue să crească în săptămânile următoare.
Analiști precum Emily Stausbøll de la Xeneta indică, de asemenea, riscuri externe care ar putea duce la revenirea ratelor. Factori precum conflictul din regiunea Mării Roșii și o potențială escaladare a războiului comercial SUA-China sub președinția lui Trump rămân amenințări semnificative. Stausbøll subliniază că, deși piața globală a containerelor dă semne de slăbire, o revenire la tarife stabile și scăzute este departe de a fi garantată.
Sursa: https://www.nt.nl