Retrospectiva evenimentului Black and Caspian Sea 2024 – Ports & Logistics
Uniunea Societăților de Expediții din România (USER), a participat, în calitate de asociație suport, la Black and Caspian Sea 2024 – Ports & Logistics, eveniment organizat de Transport Events, în perioada 2 – 4 iulie, la Constanța.
Hotelul Del Mar Mamaia a găzduit, timp de trei zile, o expoziție cu peste 30 de standuri și conferința, în cadrul căreia au fost prezentate subiecte actuale și de interes pentru lumea transporturilor, expedițiilor de marfă și logisticii.
Au fost prezenți peste 200 de directori executivi de top din lume, reprezentând porturi, proprietari de marfă, linii maritime, case de expediții, companii de logistică, operatori de terminale, operatori feroviari, companii de asigurare și furnizori de servicii și de echipamente portuare, feroviare.
Expoziția și conferința regională au fost concepute pentru a promova transportul fluxului de marfă în regiunea Mării Negre și Mării Caspice, dinspre Asia spre Europa și invers.
În prima zi, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a fost gazda unei vizite tehnice, punând la dispoziția participanților vasul Anghel Saligny, pentru efectuarea unei croaziere între cele două porturi: Constanța Nord și Constanța Sud – Agigea. Astfel, cei prezenți au beneficiat de o perspectiva unică, dinspre mare spre uscat, asupra tuturor terminalelor, danelor, companiilor din porturi.
Conferința zilei de 3 iulie a fost deschisă de partenerii strategici ai evenimentului: Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, Asociația TITR – Middle Corridor și Constanța Port Business Association, urmând apoi deschiderea și turul oficial al expoziției.
A urmat Forumul CEO, având ca temă încurajarea relațiilor comerciale între regiunile Mării Negre, Baltice și Caspice, provocări actuale, oportunități de atragere de investiții străine pentru transformarea sectorului maritim regional la standardele globale.
Directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA, Mihai Teodorescu, a prezentat Portul Constanța și rolul său la Marea Neagră în contextul actual, arătând conexiunile sale cu Europa Centrală și de Est, cu regiunea Caspică, Asia Centrală, Marea Mediterană, Orientul Mijlociu și Orientul Îndepărtat, subliniind că este un nod de tranzit pentru țările fără ieșire la mare din Europa Centrală și de Sud-Est și aducând la cunoștința auditoriului cifre legate de activitatea desfășurată și perspectivele de dezvoltare.
“Portul Constanța are o capacitate operațională proiectată de 100 milioane tone pe an, adâncimi naturale operaționale de 19 metri, legături cu toate modurile de transport și conexiune la Dunăre prin Canalul Dunăre-Marea Neagră. În cadrul portului există 38 operatori portuari, 100 case de expediții, 10 terminale agri-bulk, în total desfășurându-și activitatea zi de zi aproximativ 700 entități. Față de anul 2022 s-a înregistrat o creștere cu 22,7% a traficului total de mărfuri față de 2023 și o creștere cu 13,9% pentru containere” a subliniat Mihai Teodorescu.
Tot în cadrul Forumului CEO au avut loc prezentări ale reprezentanților Portului Aktau (Kazakhstan), ai Asociației TITR – Middle Corridor, ai liniei maritime MSC Georgia, precum și ai unor terminale portuare din Germania și Turcia.
În intervenția sa despre Middle Corridor, secretarul general Gaidar Abdikerimov, a precizat că Asociația „Trans-Caspian Internațional Transport Route” a fost înființată în ianuarie 2017. De atunci și până în prezent, 25 de companii de infrastructură și logistică din 11 țări din lume au devenit membre ale asociației, formând astfel o sinergie de infrastructură logistică de-a lungul întregului traseu.
În primele șase luni ale anului 2024, traficul de containere de-a lungul TITR a crescut cu 135% față de aceeași perioadă din 2023 și au fost operate 104 trenuri, ceea ce este de 13 ori mai mult decât în aceeași perioadă din anul trecut.
“În prezent, transportul de mărfuri de-a lungul rutei Altynkol – porturile georgiene se efectuează în 14-18 zile, ceea ce este de 2-3 ori mai rapid decât era în vara anului 2022. În plus, făcând o comparație cu rutele maritime, putem spune că timpul de tranzit pe ruta Lianyungang (China) – Suez (Egipt) – Istanbul (Turcia) este de 35 – 45 de zile (16.400 km), pe ruta Lianyungang (China) – Cape Town (Africa de Sus) – Istanbul (Turcia) este de 60 – 65 de zile (30.500 km), iar prin Middle Corridor, pe ruta Lianyungang (China) – Aktau/Quryq (Kazahstan) – Azerbaijan – Georgia – Turcia/Ucraina/Polonia/România/Italia/alte țări UE, tranzitarea se efectuează în 13 – 23 de zile (9.400 – 11.000 km).”, a precizat Gaidar Abdikerimov.
Conferința a continuat cu trei sesiuni, având următoarele teme de discuții:
- Eficiență în medii provocatoare – Evaluarea economiei regionale și globale și a impactului acesteia privind activitățile portuare maritime în timp ce se detectează evoluții cheie și se prognozează creșterea;
- Dezvoltarea proiectelor portuare de adâncime, extinderi, inițiative ecologice și oportunități de investiții în Marea Neagră, Baltică și Caspică;
- Perspective asupra dezvoltărilor intermodale actuale și a logisticii project cargo în Europa Centrala și de Est și Asia Centrală în facilitarea creșterii comerțului.
Au fost prezentate activitatea și facilitățile Porturilor Baku (Azerbaijan), Barcelona (Spania), Trieste (Italia), precum și ale unor terminale portuare private.
Apoi, managerul Ernst & Young, Cosmin Dincă, a vorbit despre impactul noilor sisteme informatice vamale asupra Portului Constanța, iar Venera Vlad, director asociat la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a prezentat oportunități de investiții în infrastructură rutieră, terminale intermodale, aviație, transport maritim, feroviar și material rulant.
În cadrul sesiunii a treia, Iuliana Badea, secretar general USER, a avut o prezentare despre potențialul proiectelor de transport intermodal în România, subliniind că cererea crește rapid, întrucât percepția companiilor s-a schimbat, văzând necesitatea de a avea alternative și de a-și diversifică serviciile disponibile pe piață.
“Potențialul României de a dezvolta sistemul de transport intermodal este sporit de următorii factori: prezența Portului Constanța, fiind cel mai mare port de la Marea Neagră și găzduind cel mai mare terminal de containere, prezenţa fluviului Dunărea, poziția geografică avantajoasă, integrarea în Coridorul Feroviar de Marfă la nivelul UE, existența unor companii calificate care activează în sectorul feroviar și logistic, fonduri europene pentru modernizarea rețelei feroviare la standardele UE, pentru investiții în instalații de depozitare și manipulare în porturile românești, pentru infrastructura rutieră, precum și prezența terminalelor private care să fie promovate ca povești de succes (ex. TERMINAL DE SUD AFLUENT ARAD, E-P RAIL, GRAMPET GROUP, GP INTERMODAL, ILR LOGISTICA ROMANIA, ROUTIER EUROPEAN TRANSPORT, SLS CARGO, UNICOM TRANZIT, YUSEN LOGISTICS etc).” a menționat Iuliana Badea.
Concluzia acestei prezentări a fost că România are nevoie de rețeaua de transport intermodal care să permită transferul modal cerut de Europa în contextul globalizării și schimbărilor climatice, dar, pentru a asigura succesul unui astfel de transport, autoritățile publice ar trebui să elaboreze o strategie națională de dezvoltare a acestuia, să încurajeze implicarea sectorului privat și să atragă expertiza acestui sector în promovarea, dezvoltarea și gestionarea investițiilor în terminale intermodale, echipamente de manipulare, transport. unități, tehnologie și digitalizare.
În cea de a doua zi de conferință au fost dezbătute temele:
- Formarea de porturi durabile ale viitorului, protejând în același timp mediul prin tehnologii portuare moderne;
- Operațiuni portuare sustenabile.
Au luat cuvântul reprezentanții a două mari terminale din Portul Constanța: UMEX și COMVEX, precum și șeful operațiunilor din Portul Baku (Azerbaijan), urmați de vorbitori din cadrul mai multor companii private din Europa și Asia, furnizoare de servicii și produse pentru porturi.
Subiecte ca trecerea de la operațiunile hibride la cele electrice, decarbonizarea porturilor, creșterea eficienței operaționale a echipamentelor, digitalizarea pentru competitivitatea porturilor au fost urmărite cu atenție de cei prezenți.
Evenimentul s-a încheiat tot cu sublinierea importanței Portului Constanța la Marea Neagră, făcută de Daniel Jarnea, Șef Departament Marketing al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA.
Cele trei zile alocate pentru Black and Caspian Sea 2024 – Ports & Logistics au fost deosebit de benefice, atât datorită informațiilor valoroase furnizate în cadrul conferinței, cât și pentru networkingul prilejuit de expoziție și de mesele de seară și de prânz.