Demers USER pentru solicitarea anulării restricțiilor de circulație pentru transportul rutier greu de marfă pe timp de caniculă
La solicitarea unor companii membre, în data de 16 iulie 2024, USER s-a adresat mai multor autorități, printre care și Direcției Transport Rutier din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, precum și Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru ridicarea restricțiilor de circulație pentru transportul rutier greu de marfă pe timp de caniculă, pe sectoarele de autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale.
Menționăm că, în completarea comunicatului de presă emis în data de 13 iulie 2024, CNAIR a extins restricțiile pentru deplasarea autovehiculelor cu masa maxim autorizată mai mare de 12 tone în 6 noi județe (Cluj, Sălaj, Brașov, Sibiu, Covasna și Mureș).
În funcție de evoluția condițiilor meteorologice, restricțiile pot fi ridicate, menținute sau prelungite.
În motivarea solicitării anulării acestor restricții, USER a scris:
“Înțelegem că deplasarea autovehiculelor de mare tonaj pe timp de caniculă poate afecta starea drumurilor, dar ar trebui ținut cont și de realitățile din transportul de marfă:
- Programul operatorilor economici de la care trebuie încărcată sau la care trebuie descărcată marfa este de la 8:00 la 17:00, ceea ce este în neconcordanță totală cu restricțiile impuse atât de caniculă, cât și de traseele restricționate din alte motive. Activitatea operatorilor de transport este foarte mult îngreunată, pierzându-se bani și timp.
Exemplu 1: O companie de transport din Sibiu are livrări către Râmnicu-Vâlcea, ceea ce presupune ocol de 250 km sau, în cazul circulației pe timp de noapte, un timp de tranzit de 2 zile, adică o seară pentru trecerea spre Vâlcea și cealaltă pentru retur.
Exemplu 2: Un transport de marfă de la Sibiu la Brașov, care în mod normal durează aproximativ 3 ore, ajunge să fie efectuat în 36 de ore. Dacă un camion încarcă la ora 8:00 a.m., nu reușește să ajungă la descărcat decât a doua zi dimineața și apoi nu poate pleca înapoi către Sibiu decât seara, în cel mai bun caz.
Toate aceste situații aduc prejudicii grave activității companiilor de transport rutier, dar și clienților lor.
- Staționarea pe timp de zi a șoferilor în plină caniculă, în camioane, parcate pe marginea drumului, în parcări improvizate, poate duce la degradarea stării lor de sănătate, la crearea unei stări de oboseală și la riscul de a crește numărul de accidente grave produse ca urmare a circulației pe timp de noapte.
Considerăm că ar trebui pus accent mai mare pe factorul uman și nu doar pe menținerea drumurilor în stare bună.
De asemenea, considerăm că respectarea limitelor legale de tonaj ar trebui să fie suficientă pentru a proteja calitatea drumurilor.
Având în vedere toate reglementările fiscale impuse de la începutul anului (e-Factura, e-Transport, e-TVA), cu sancțiuni foarte mari, precum și toate restricțiile de circulație, ne manifestăm îngrijorarea cu privire la faptul că mulți operatori economici (producători, importatori, exportatori, transportatori, case de expediții, depozitari, logisticieni etc) vor fi nevoiți să își înceteze activitatea, să intre în insolvență/faliment.
Ca urmare a celor descrise mai sus, vă rugăm respectuos să ne comunicați punctul de vedere al CNAIR și soluții prin care societățile să își poată desfășura activitatea și să poată contribui financiar prin plata taxelor, impozitelor la dezvoltarea infrastructurii și a țării, în general.”
În cazul în care întâmpinați greutăți din cauza acestor restricții de circulație, vă recomandăm fie să ni le aduceți la cunoștință, fie să vă adresați direct la CNAIR (office@andnet.ro si registratura.cnair@andnet.ro).