Poate Portul Koper să creeze un nou potențial pentru Coridorul Mijlociu?
Deși Slovenia este de mult cunoscută în industria de transport maritim, nu este un nume important în industria trenurilor de marfă China-Europa. Nu încă, pentru că primele nave încărcate cu marfă chinezească au navigat din Turcia către portul sloven Koper, conectându-l cu Coridorul Mijlociu.
Dar expeditorii feroviari chinezi au îndoielile lor: de ce este important Portul Koper și care este potențialul său?
Totul începe cu situația geopolitică actuală. Războiul din Ucraina a condus la dezvoltarea transporturilor de mărfuri între Europa și China prin „Middle Corridor”. Până acum, acest coridor central pare a fi cea mai directă scurtătură între China și Europa (evitând Rusia), și există multe opțiuni de rută. Odată cu adăugarea Portului Koper, coridorul are încă un punct de intrare pe piața europeană.
Middle Corridor prin Turcia este una dintre rutele preferate, din motive evidente, deoarece evită traversarea Mării Negre, utilizându-se transportul feroviar. Odată ce marfă ajunge pe coasta Turciei, va putea fi transportată pe cale navală la Portul Koper, unde va fi încărcată într-un alt tren și apoi va călători mai departe către piețele din Europa Centrală și de Est.
Odată ce marfa ajunge în port, aceasta poate intra cu ușurință în rețeaua feroviară europeană. Edvard Martini, Managing Director pentru Slovenia la Rohlig SUUS Logistics, a explicat: „Portul Koper este situat strategic în nordul Mării Adriatice și este principala poartă pentru transportul feroviar – maritim în Europa Centrală și de Est”.
În plus, Portul Koper are o rețea feroviară legată cu mari orașe europene precum Viena, München, Budapesta, Bratislava, Praga, Varșovia și Belgrad, astfel încât să poată conecta cu ușurință clienții și expeditorii de pe piața din Europa Centrală și de Est, în timp ce, de asemenea, forwarderii chinezi pot profita de acest avantaj pentru a se extinde pe piața din Europa Centrală și de Est.
Tipul de mărfuri care sosesc prin port ne oferă o idee clară despre ce fel de mărfuri preferă piața CEE. „În prezent, panourile solare, bateriile de stocare și echipamentele pentru noile fabrici sunt principalele transporturi din China, iar Ungaria, Serbia și Slovacia manifestând mult interes”, a explicat Martini.
Rămâne de văzut dacă Portul Koper va putea face față volumului de marfă crescut, în cazul dezvoltării comerțului dintre China și Europa în viitor.
Sursa: https://min.news/en/