Constanța, unul dintre cele patru porturi din Europa în care se poate ajunge cu vagoane buncăr din Ucraina
DB Engineering & Consulting a realizat, în numele Căilor Ferate Ucrainene, un studiu privind rutele din Europa care sunt compatibile cu vagoanele buncăr ucrainene pentru cereale. Aceste vagoane sunt mai înalte și mai late decât cele europene, iar descărcarea și reîncărcarea la graniță necesită mult timp. Întrebarea a fost, așadar, ce porturi ar putea fi folosite fără o schimbare a echipamentelor.
Firma germană de consultanță a selectat un număr de doisprezece porturi, iar dintre acestea doar patru au fost identificate ca fiind porturi la care se poate ajunge cu vagoanele buncăr de ecartament larg: Hamburg și Rostock din Germania, Gdanks din Polonia și portul românesc Constanța. În total, zece rute au fost găsite fezabile. În studiu a fost luat în considerare vagonul de marfă de tip 19-752.
Au existat, de asemenea, patru țări identificate ca nefezabile, acestea fiind Italia, Croația, Slovenia și Republica Cehă. Această înseamnă că porturile din apropiere precum Rijeka, Trieste sau Genova nu sunt o opțiune pentru vagoanele buncăr ca destinație finală.
„În următorii pași, trebuie abordate și rezolvate problemele rămase privind compatibilitatea tehnică cu standardele europene, cum ar fi reglementările de siguranță, reducerea zgomotului și certificarea sistemelor de schimbare a boghiurilor (certificat ECM)”, a comentat firma de consultanță.
Vagoanele buncăr pot găzdui cantități semnificativ mai mari de cereale decât containerele și, prin urmare, sunt considerate a fi cel mai potrivit echipament de transport de către majoritatea companiilor.
Există, însă, și cei care pledează pentru trecerea la containere.
După cum a menționat Marcin Witczak de la Laude Smart Intermodal: „Vagoanele buncăr constituie una dintre principalele restricții de viteză pentru exporturile de cereale pe calea ferată. Când se folosesc vagoane deschise/cu buncăr, este nevoie de 24 de ore pentru a reîncărca un tren. Platformele cu containere reduc reîncărcarea la două până la patru ore pe tren.” El a subliniat că, pentru a sprijini transportul terestru al produselor de export ucrainene, companiile ar trebui să trimită containere și echipamente compatibile în Ucraina.
Sursa: railfreight.com