Rovinieta mai scumpă din 2026
Ministerul Transporturilor pregătește noi reguli pentru calcularea taxelor de drum, dintre care una este rata de poluare. Transportatorii vor fi cei mai afectați, în cazul lor taxele de drum putând fi mărite chiar de șase ori.
Rovinietele pentru autovehicule, autobuze și vehicule comerciale ușoare (dubele) ar putea fi calculate incluzând clasa Euro a mașinii. În prezent, taxele de drum variază doar în funcție de durata de utilizare, de la o săptămână la un an.
Primele creșteri de preț pentru mașini vor avea loc probabil din 2026, iar guvernul intenționează să introducă creșteri graduale de preț cel puțin până în 2035 (anul în care teoretic vor fi vândute doar autovehicule electrice).
Informațiile actuale susțin faptul că, începând din 2026, costul rovinietei va fi calculat pe baza a două criterii: valabilitatea aleasă (1 săptămână, 1 lună, 1 an etc) și norma de poluare a mașinii. Pentru Euro 6, taxa anuală va crește de la 28 EUR la 39 EUR în 2026 (+40% față de prețul actual) și de la 39 EUR la 46,5 EUR în 2035 (+66% față de prețul actual).
Cu excepția Euro 7, care urmează să intre în vigoare din 2025, mașinile cu norma de poluare Euro 6 vor avea cele mai mici costuri din rândul vehiculelor cu motoare termice. Prețurile vor fi cu până la 30% mai mari pentru restul normelor de poluare.
Prețul rovinietei se modifică și pentru vehiculele mai mari, dar în acest caz, costurile sunt afectate și de un al treilea criteriu legat de kilometrajul pe rețeaua de drumuri și autostrăzi din România.
Lucian Călmuș, director Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a menționat: „Tarifarea pentru toate vehiculele de transport persoane și cele de marfă sub 3,5 tone se menține în funcție de perioadă. Pentru vehiculele de transport marfă, mai mari de 3,5 tone, tarifarea se va face în funcție de distanța parcursă. Pentru toate tipurile de tarifare va exista o diferențiere în funcție de clasa de poluare”.
În ceea ce privește autovehiculele electrice, se pare că tarifele propuse vor fi cu 50% mai mici.
Ideea cu care va trebui să ne obișnuim este că, în următorii ani, se va încerca trecerea forţată către maşini electrice, iar taxele şi impozitele vor fi cu siguranţă un mecanism de presiune.
Tarifele menționate au fost propuse Ministerului Transporturilor de către o companie de consultanță, agreată de Comisia Europeană, fiind momentan în analiză. Până în vara, autoritățile române și-au luat angajamentul că vor moderniza sistemul de calcul al rovinietei, urmând să transpună în legislație prevederile unei directive europene.
Sursa: http://știri.tvr.ro/