USER în dialog cu reprezentanții Băncii Mondiale și ai Ministerului Transporturilor pe tema potențialelor proiecte finanțabile prin PNRR pentru transport intermodal
În data de 13 martie 2023, USER a participat la o întâlnire ce a avut loc la Ministerul Transporturilor, cu reprezentanți ai Băncii Mondiale și ai Direcției Generale Programe Europene de Transport din cadrul ministerului.
Fiind invitată să prezinte viziunea și strategia uniunii în privința transportului intermodal și naval, secretarul general, Iuliana Badea, a subliniat faptul că USER este membră a două organizații internaționale din domeniul transporturilor și expedițiilor de marfă, ambele foarte implicate în problemele referitoare la sustenabilitate și transport multimodal:
- FIATA (International Federation of Freight Forwarders Associations)
- UIRR (International Union for Road-Rail Combined Transport) – USER fiind coordonatorul național al campaniei CT4EU (Transport Combinat pentru Europa), lansată de UIRR, în scopul reducerii durabile a gazelor cu efect de seră de până la 90% și a reducerii cererii de energie de până la 7%.
De asemenea, a fost comunicat și faptul că, de curând, USER a aderat și la Coaliția România Sustenabilă – Ambasada Sustenabilității în România, întrucât dorește să se implice tot mai mult în soluțiile care să asigure evoluția României spre cele 17 Obiective de Dezvoltare Sustenabilă (ODS) agreate la nivelul Organizației Națiunilor Unite (ONU), transpuse la nivelul Uniunii Europene în Agenda UE 2030, și în Strategia Națională de Dezvoltare Durabilă a României 2030.În accepțiunea uniunii, una dintre aceste soluții este dezvoltarea transportului intermodal (maritim – fluvial – feroviar – rutier), ceea ar necesita:
- Investiții în modernizarea centrelor logistice multimodale actuale;
- Dezvoltarea de noi centre logistice multimodale;
- Investiții în instalații și echipamente de operare în cadrul centrelor logistice multimodale;
- Investiții în infrastructura de acces la centrele logistice multimodale;
- Accelerarea investițiilor în transportul feroviar în întreaga țară, pentru a reduce timpul de tranzit;
- Asigurarea cotelor minime de navigație pe Dunăre;
- Finanțarea proiectelor de suprastructură ale operatorilor privați din porturile românești;
- Finanțarea companiilor de transport care doresc să achiziționeze semi-remorci pentru transport intermodal, precum și camioane electrice.
Iuliana Badea a menționat că un număr important de membri USER sunt preocupați de tranziția la un transport sustenabil, de reducerea amprentei de carbon, de economisirea energiei.
Reprezentanții Băncii Mondiale au propus ca USER să organizeze o întâlnire online între aceștia și membrii săi interesați în dezvoltarea transportului naval, feroviar, intermodal, astfel încât să se determine concret care ar fi acele proiecte cheie pentru care România ar putea obține finanțări de la UE.
Vă vom ține la curent cu acest demers.