Schemă nouă de finanțare din fonduri europene – 126 de milioane de euro pentru a sprijini investițiile în porturile din România
Claudiu Staicu, director general în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a postat de curând noutăți privind o nouă schemă de finanțare din fonduri europene.
În 11 ianuarie 2024, Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutorul de stat, o schemă românească de 126 de milioane de euro, pentru a sprijini investițiile în porturile care se confruntă cu fluxuri comerciale crescute după războiul Rusiei împotriva Ucrainei. Măsura facilitează schimburile comerciale în și dinspre Ucraina, în conformitate cu obiectivele planului de acțiune al UE pentru Solidarity Lanes.
Conform sursei citate, noua schemă de finanțare se va desfășura până la 31 decembrie 2024 și va sprijini companiile active în anumite porturi din România să investească în instalații suplimentare de manipulare sau depozitare pentru prelucrarea mărfurilor deviate de la rutele lor normale de comerț.
„Această schemă de 126 de milioane de euro va permite României să reducă blocajele create de creșterea bruscă a mărfurilor care sosesc în porturile de pe coasta Dunării și Mării Negre. Ajutorul va sprijini operatorii portuari să proceseze și să depoziteze mărfurile aflate la coadă, reducând astfel blocajul cauzat de războiul Rusiei împotriva Ucrainei”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene responsabil cu politica de concurență.
În cadrul schemei, ajutorul va însemna granturi de până la 10 milioane de euro pentru companiile de logistică active în porturile maritime și interioare românești situate pe:
- Frontiera de est a UE (Constanța, Galați, Giurgiu);
- Canalul Dunăre – Marea Neagră (Poarta Albă, Midia și Năvodari);
- Canalul Sulina sau în porturile „satelit” Constanța (Midia, și Mangalia).
Ajutorul nu poate depăși cea mai mică dintre următoarele sume: (I) 10 milioane de euro per beneficiar, (II) deficitul de finanțare sau (III) 65% din costurile eligibile ale proiectului.
Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea căilor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale în și dinspre Ucraina.
“Ca reamintire, aceasta este a doua schemă de ajutor de stat despre care a informat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii care a fost aprobată de CE și care vizează investiții în instalații de depozitare și manipulare în porturile românești.”, a menționat Claudiu Staicu.
Între martie 2022 și noiembrie 2023, peste 58 de milioane de tone de cereale, semințe oleaginoase și produse aferente au părăsit Ucraina prin căile de solidaritate UE-Ucraina. Acestea au permis exportul a aproximativ 60% din cerealele Ucrainei de la începutul războiului.
În total, Solidarity Lanes i-au permis Ucrainei să exporte aproximativ 112 milioane de tone de mărfuri și să importe aproximativ 40 de milioane de tone de mărfuri de care are nevoie: de la ajutor militar și umanitar, până la combustibil și alte produse.
Mai multe detalii aici: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_104
Sursa: https://www.linkedin.com/în/claudiu-staicu-a6ba62199/