Compania HOLLEMAN are soluții COMPLEXE, pentru probleme COMPLICATE

Uniunea Societăților de Expediții din România

Compania HOLLEMAN are soluții COMPLEXE, pentru probleme COMPLICATE

Eoliene de ultimă generație, cu pale care ajung la o lungime de 80 de metri, piese impresionante de dimensiuni mari și, desigur, metode de transport adaptate. Compania Holleman își menține pozițiile atât în România, cât și în fiecare stat în care este reprezentată.

În prezent, Grupul Holleman lucrează la proiecte mari de transport pentru industria eoliană europeană și pentru alte industrii, având filiale în Bulgaria, Serbia, Ucraina și, pentru o perioadă determinată, în Lituania.

Noul val de turbine, și în România

În acest domeniu, România reia proiecte cu eoliene mari de ultimă generație. Două companii, una din România și alta din Ucraina, au fost pionieri în introducerea acestei tehnologii în țară.

 „Am primit două noi comenzi pentru România. Este vorba de zece turbine pentru eoliene, de 10 MW, pentru Ruginoasa, județul Iași, și încă două la Pechea, județul Galați. La Ruginoasa, este vorba de o companie din Ucraina, iar la Pechea, de o firmă românească. Aceștia sunt pionerii introducerii noului val de turbine, cu dimensiuni mai mari. Dacă înainte aveam 2 și 3 MW pe fiecare turbină, și pale de până la 44 m, acum sunt turbine de 6 MW și pale de 80 m. De asemenea, și secțiunile de turn sunt mult mai mari”, a declarat George Niță, directorul general al companiei, pentru Ziua Cargo.

Concret, Holleman realizează transportul acestor echipamente din Portul Agigea, până la destinație, pe rute diferite, pentru componente diferite.

Componente de 80 m… pe aceleași drumuri

Structurile care asigură transferul sunt, de asemenea, mai mari din cauza dimensiunilor crescute ale componentelor, dar drumurile din România au rămas aceleași, iar deficitul de echipaje la nivelul autorităților care ar trebui să ajute la aceste proiecte complexe persistă.  

„Pe traseul spre Ruginoasa, ni s-a întâmplat să nu găsim locuri de întoarcere. Spre exemplu, am avut trei locuri de întors la dreapta și niciunul la stânga. Mergeam la dreapta, apoi căutam un loc unde puteam întoarce 360° și apoi continuam către stânga. Am făcut asta de 3 ori. La Slobozia, la Urziceni, și la Războieni, lângă Târgu Frumos. Totodată, am mai făcut și lărgiri de curbe. Pot spune că au fost modificări numeroase făcute pe traseu, provocări pe care sunt convins că le vom întâlni și pe drumul spre Pechea”, a precizat George Niță, explicând că toate trailerele au telecomenzi, iar persoana de la însoțire preia controlul remote și păstrează partea din spate a trailerului pe șosea, virând roțile din spate ale acestuia. De asemenea, la curbe, este folosită, aproape în fiecare caz, telecomanda.

Șoferul și oamenii din mașina de însoțire, care dețin telecomanda trailerelor, comunică permanent, sincronizarea fiind extrem de importantă.

Din păcate, compania de transport agabaritic a avut probleme cu numărul insuficient de forțe de ordine care ar fi trebuit să însoțească convoiul. Directorul general Holleman a remarcat: „Nu ne-am putut bucura de sprijinul poliției, din cauza lipsei de capacitate, pentru că dispuneau de o singură mașină per județ.” 

Legislația românească prevede că un convoi nu poate avea o lungime mai mare de 75 m. Ținând cont de dimensiunea unei pale (80 m), deplasarea nu se poate face decât împreună cu un echipaj de poliție. Dar…

„Pentru că nu am putut beneficia de ajutorul poliției pentru a transporta 3 pale odată, am ales să facem transferul lor pe rând. Acest lucru nu este normal, nicăieri nu se procedează așa. Se lasă o distanță între trailere, dar se merge simultan, cu 3 pale. La fel și la secțiuni de turn. Deși am atras atenția autorităților pe această temă, pentru că legislația nu este adaptată pentru transportul de turbine cu astfel de dimensiuni, nu s-a schimbat nimic. Dacă în port totul merge conform unui flux planificat la nivel internațional, din cauza lipsei de mașini de poliție necesare, se creează un «bottleneck». Aș putea spune că este cea mai mare problemă, în cazul acestor transporturi”, a apreciat George Niță, arătând că, în aceste condiții, a durat mai mult ca o turbină să ajungă la destinație. „O pală o transportăm în 5 zile, iar o secțiune de turn în 4 zile. Trebuie, însă, luat în calcul că fiecare turbină este compusă din 11 elemente. Pentru acest proiect, folosim două seturi de trailere (echipament dublu), reușind, astfel, să asigurăm transferul pentru mai mult de o turbină pe săptămână”, a spus directorul general Holleman.

Asemenea eolienelor, și specificațiile vehiculelor implicate s-au schimbat, față de perioadele de început. „Inițial, trailerele pe care le-am achiziționat aveau o lungime de 44 m, apoi am trecut la unele ce se extind la 54 m. Acum, suntem la o generație ce se poate extinde la 68 m. Tehnica este, însă, într-o permanentă schimbare, în această toamnă urmând să ne sosească un set care asigură transportul unei pale pe câte două trailere, trase de un singur cap tractor. Tehnologia se bazează pe mese rotative: se trage prin pală, asemenea grinzilor de la poduri.”

12 turbine, în Lituania

În acest timp, Grupul Holleman furnizează transport pentru un proiect de douăsprezece turbine eoliene mari în Lituania. „Logistica devine, astfel, mai complicată, pentru că apar cerințe din mai multe surse, iar proiectul din Lituania și cel care implică transportul spre Ruginoasa se termină relativ concomitent. În Lituania, mai avem de transportat o turbină, spre Ruginoasa una, iar apoi ne îndreptăm spre Pechea.”

Un trend al energiei „verzi”, în Europa

Pentru a face față provocărilor proiectului din Lituania, s-a ales, de asemenea, varianta de a avea o companie în această țară și capete tractor înmatriculate local. „Dacă, până acum, eram ceva mai sus pe hartă (în Suedia și Norvegia), acum am coborât puțin. Avem, cumva, obligația de a intra pe piețe noi, pentru că avem investiții importante în echipamente de transport de nișă. Este un trend al energiei «verzi», în Europa. Nu putem spune unde volumul de lucru va fi mai mare cu exactitate, în perioada următoare. Sunt «valuri». Acum merge bine în Germania, apoi în Polonia, în Suedia, sau Finlanda. Lucrurile nu sunt uniforme. În România, încă așteptăm să se întâmple lucruri.”

George Niță a mai precizat că sunt proiecte mari și în țara noastră, dar sunt întârziate, așadar vorbim despre 2025. Se pare că, în 2024, nu vor fi prea multe proiecte. Semnele pentru anul viitor nu sunt dintre cele mai bune, însă mai pot apărea și surprize.

Investiții…

Chiar dacă vorbim de o perioadă dificilă, unde cu greu poți face previziuni, investițiile au continuat. „În acest moment, așteptăm 10 capete tractor, de la Volvo Trucks (din care 6 unități sunt în configurația 10×4), care ar trebui să sosească în perioada octombrie-noiembrie. În plus, efectuăm expediții în domeniul transporturilor agabaritice și project cargo. Pe lângă aceasta, în ultima vreme, am făcut destul de multe transporturi de cereale. Avem o flotă întreagă ce-și menține linia de lucru, la nivel intern și internațional, cu mărfuri grele și agabaritice. Dispunem de 80 de capete tractor, iar trailele sunt în parc în funcție de sezon. Foarte multe dintre ele sunt low-bed-uri, cu care, pe timp de vară, transportăm combine agricole. Spre toamnă, încep să se ceară semi-trailerele cu mai multe axe. Suntem flexibili și oferim clienților exact ce au nevoie”, a detaliat CEO-ul Holleman. Pe lângă transporturile deja clasice, cerințele din partea sectorului militar sunt mai multe, în ultimii doi ani. „Compania Holleman era și în trecut implicată în astfel de transporturi, însă acum cererea a sporit, fiind vorba de volume mari.”

Lucrurile se schimbă

În plus, directorul general Holleman ne-a informat că situația se schimbă în domeniul transportului agabaritic. „Observ o tendință de a transporta piese cât mai demontate, astfel încât să fie mai ușoare și mai puțin agabaritice, pentru a se ajunge în zona de transport normal. Sunt mai rare proiectele cu greutăți și dimensiuni mari. Tehnica se schimbă și ea. Avem suspensii noi, axe pendle (pendulară) – o axă hidraulică singulară, pe pivot. În unele zone, legislația permite o mai mare greutate admisă pe acest tip de axă, însă nu și în România. La noi, nu este nicio diferență, din punctul de vedere al administratorului drumului, dacă ai 2 roți pe axă sau 8. Însă în Germania, Polonia, Lituania, Austria sau Serbia, contează. Se admit valori mai mari de încărcare dacă folosești o astfel de axă pendulară. De asemenea, influențează și costurile, pentru că nu se plătește pentru greutatea pe axă, decât după o anumită valoare. În România, pentru axa dublă, valoarea maximă pentru care nu se plătește este de 9 t pe axă, în timp ce în afară este de 12 t pe axă. Și trailerele au început să fie din ce în ce mai ușoare, se folosesc tehnologii noi, iar virarea se face hidraulic etc.”

Dacă un trailer cu 3 axe low-bed avea, în urmă cu 15 ani, greutatea proprie de 22-24 t, acum discutăm de 14 t.

„Diferența este imensă. În ceea ce privește capetele tractor, fiecare producător are o gamă destinată transporturilor grele. Noi avem capete tractor Volvo, cu o capacitate de tracțiune de 150 t, și Mercedes-Benz, cu +200 t, iar cele mai multe dintre trailerele noastre sunt de la Goldhofer, Broshuis, Meusburger și câteva Faymonville. Forță de muncă avem din pepiniera proprie, dar și din exterior. Oamenii devin interesați de acest tip de transport, pentru că există un avantaj financiar: un șofer încasează peste 3.000 de euro, bani în mână, lucrând în România, transportând eoliene. Lucrăm cu instructori interni dar, la nevoie, apelăm și la traineri de la producătorii de trailere. Pe lângă training, se face și supervizare în desfășurare, beneficiind de ajutorul a foști șoferi, care acum sunt supervizori. Analizează trailerele, configurațiile, sunt atenți și la comportamentul echipelor de însoțire și, practic, dau confirmarea dacă oamenii sunt pregătiți și pot pleca la drum. Ne ajută mult faptul că avem service propriu și putem face intervențiile necesare, în cazul trailerelor. În curte, avem 110 angajați, dintre care aproximativ 80 sunt șoferi.

Viitorul

După un început mai dificil în 2023, dar cu progrese, estimările Holleman sunt pozitive.

„Rămânem într-o zonă de optimism. Urmărim piața și încercăm să fim cât mai buni, să fim noi cei aleși de clienți. În ceea ce privește oamenii, avem o echipă foarte bună, de vânzări și de planning, întinerită, în care avem mare încredere”, a conchis George Niță.

 

Sursa: https://www.ziuacargo.ro/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »